طراحی وب سایت

 طراحی وب سایت و پرتال

داشتن یک سایت مانند داشتن یک کاتالوگ است اما با مزایای فراوان دیگر. یک کاتالوگ می تواند شامل تصاویر و متون باشد اما یک سایت میتواند از تصاویر، متون، فیلم و صوت و یا انیمیشن نیز بهره بگیرد بنابر این امکان اطلاع رسانی جامع با محتوایی جذاب تر را می دهد. برای طراحی، چاپ و انتشار هر نسخه از کاتالوگ نیاز به هزینه است اما برای یک سایت فقط کافیست هزینه ای بسیار پایین برای طراحی و نگهداری آن پرداخت شود و بعد از آن در طول سایت هزاران و یا میلیونها کاربر می توانند بارها و بارها از آن بازدید کنند.

NND.IR


انواع سایت

 سایتها بر اساس کاربرد و نوع برنامه نویسی به چند دسته تقسیم می شوند که عبارت است از :

سایتهای ثابت ( Static Website ) :

این سایتها یکبار طراحی می شوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آنها قرار می گیرد و پس از آن برای تغییر در آنها نیاز به یک طراح حرفه ای یا نیمه حرفه ای سایت است. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایتها غالبا HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته می شود.

از آنجا که حجم کمتری از کد در طراحی سایتهای ثابت استفاده می‌شود سرعت بارگذاری ( Loading ) بالایی دارند. علاوه براین کاهش حجم کدها که باعث خوانایی بشتر سایت توسط رباتهای جستجوگر می‌شود از یک سو و کاهش زمان بارگذاری از سوی دیگر سبب بهتر شدن وضعیت آنها از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو یا همان “رنکینگ” می شود. سایتهای ثابت قیمت طراحی پایین تری را نیز عمدتا نسبت به سایر سایتها دارند.

عدم امکان ایجاد تغییر در این نوع از سایتها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهرهمندی از گرافیک و ظاهری زیبا می‌شود چرا که همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.

اما از طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد www.sigmaessays.com عادی سبب می‌شود تا امکان بروز رسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت صلب شود.

نکته: سایتهای ثابت ( Static ) برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در محتوای سایت هستند.

سایتهای پویا ( Dynamic Website ) :

محتوای سایتهای داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامه نویسی وبسایتهای پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتا از زبانهای ASP ، ASP.Net و Php استفاده می‌شود و از زبانهای کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیتهای ویژه نیز بهره گرفته می شود.

در اینگونه از سایتها ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد می‌شود و سپس محتوا توسط مدیران سایتها تغییر می‌کند مانند فرم قراردادی که یکبار توسط فردی ایجاد می‌شود و توسط افراد دیگری بارها تکمیل می شود، از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایتها تغییر می‌کند اطلاع ندارد بنابر این چاره ای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب می‌شود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.

یکی از مزیتهای سایتهای داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد.

با توجه به اینکه در سایتهای پویا از زبانهای برنامه نویسی پیشرفته استفاده می‌شود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرمها و جستجوهای پیچیده.

استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو می شود.

نکته: سایتهای پویا برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که بیش از دوبار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند.

پرتالها ( Portal ) :

پرتالها سایتهای پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته اند را می توان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و … را در اختیار مدیران آن قرار دهد.

تمام ویژگی‌های یک سایت پویا می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.

نکته: معمولاً پرتال‌ها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری می شوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.

سایتهای متحرک استاتیک و نیمه داینامیک ( Static and Dynamic Flash Website ) :

سایتهای فلش یا متحرک دو نوع استاتیک و نیمه داینامیک هستند و توسط نرم‌افزارهای خاصی ایجاد می شوند در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیتهای تغییر یا هوشمندی در این سایتها بهره گرفته می شود.

به طور کلی سایتهای فلش ثابت (استاتیک) غیر قابل تغییر می باشند و مانند سایتهای ثابت یکبار توسط طراح ایجاد می شوند و برای تغییر آن نیاز است تا افراد به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای از دانش طراحی فلش برخوردار باشند.

اما سایتهای فلش نیمه داینامیک یا نیمه پویا مانند سایتهای پویا عمل می‌کند و قابل تغییر هستند اما تغییر در آنها به سادگی سایتهای پویا نیست و وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است.

از مزیتهای وب سایتهای فلش جذابیت آنهاست. گرافیک زیبا و انیمیشن‌های جذاب. اما از معایب عمده آنها میتوان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آنها توسط رباتهای جستجوگر و عمدتا سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره کرد.

نکته: سایتهای فلش برای افراد و گروهها یا شرکتها و سازمانهایی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند مانند خوانندگان، سیاست مداران، بازیگران و گروههای موسیقی، هتلهای معروف، مکانهای توریستی.

سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا ( Content Management Systems ) :

سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند.

تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می کند.

البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS‌ها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.

از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایتهای داینامیک می توان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.

طراحی سایتهای CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونه‌های محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد موثر می کند.

با توجه به مزیتهای آنها به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایتهای داینامیک را دارند توصیه می‌شود تا ابتدا به دنبال سیستم‌های مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایتهای پویا روی بیاورند.

مزایای استفاده از وبسایت :

وبسایت‌ها مزایای فراوانی را برای مدیران و صاحبان خود به همراه دارند که مهمترین آنها به شرح زیرند :

تاثیر سایت در اطلاع رسانی :

داشتن یک سایت مانند داشتن یک کاتالوگ است اما با مزایای فراوان دیگر. یک کاتالوگ می تواند شامل تصاویر و متون باشد اما یک سایت میتواند از تصاویر، متون، فیلم و صوت و یا انیمیشن نیز بهره بگیرد بنابر این امکان اطلاع رسانی جامع با محتوایی جذاب تر را می دهد. برای طراحی، چاپ و انتشار هر نسخه از کاتالوگ نیاز به هزینه است اما برای یک سایت فقط کافیست هزینه ای بسیار پایین برای طراحی و نگهداری آن پرداخت شود و بعد از آن در طول سایت هزاران و یا میلیونها کاربر می توانند بارها و بارها از آن بازدید کنند.

تاثیر سایت در بازاریابی :

موتورهای جستجو بدون هزینه برای شما بازاریابی می کنند فقط کافیست رباتهای آنها سایت شما را پیدا کنند و از آن پس زمانی که فردی به دنبال هر یک از خدمات و یا محصولات و یا اطلاعات ارائه شده در سایت شما باشد، این موتورها فرد را به سمت سایت شما هدایت می کنند. میزان بازدید کننده هدایت شده به سایت به پارامترهای زیادی وابسته است اما در بدترین حالت چیزی در حدود ۵۰ نفر در روز توسط موتورهای جستجو به یک سایت هدایت می شوند.

ایجاد قابلیتهای جدید تبلیغاتی :

با داشتن یک وبسایت صاحبان و مدیران آن وارد عرصه تجارت الکترونیک می شوند و امکان استفاده از راهکارهای تجارت الکترونیک برای آنها بوجود می آید از مهمترین این قابلیتها میتوان به تبلیغات اینترنتی، تبلیغات در موتورهای جستجوگر، تبلیغات کلیکی و تبادل بنر و لینک اشاره کرد.

در دسترس بودن :

سایت همواره با متقاضیان اطلاعات و محصولات یا خدمات قابل ارائه توسط آن فقط یک کلیک فاصله دارد و در تمامی ساعات شبانه روز و روزهای تعطیل نیز فعال است.

فعالیت در خارج از مرزهای جغرافیایی :

امروزه یکی از ملزومات فعالیت بدون مرز سایت است و تقریبا هیچکس نمی تواند مدعی فعالیت خارج از مرزهای جغرافیایی شود در حالی که وبسایتی ندارد.

درآمد زایی :

میزان سودآوری و درآمد زایی سایتها به نوع سایت و اهداف آن بستگی دارد البته میزان فعالیت صاحبان سایتها و بروز رسانی و رسیدگی به آنها نیز عامل بسیار مهمی است. اما امروزه شرکتها و افراد بسیاری هستند که فقط از طریق سایت فعالیت می کنند و عمده درآمد آنها از طریق سایت و مشتریان آنلاین است.


 طراحی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین، نوعی وب‌گاه است که برای ارائه محصولات برای فروش از طریق اینترنت برپا می‌شود. در مقایسه با فروشگاه‌های حقیقی، این فروشگاه‌های مجازی مزایایی از قبیل عدم محدودیت جغرافیایی و زمانی، کاهش هزینه‌های جانبی و کاهش ترافیک و آلودگی را به همراه دارند.

در سال ۱۹۹۰ تیمبرزلی اولین سرور و مرورگر جهان را ایجاد کرد.آن در سال ۱۹۹۱ برای مصارف تجاری افتتاح شد.در سال ۱۹۹۴ پیشرفت های دیگری صورت گرفت،از قبیل افتتاح بانکداری الکترونیک و فروشگاه اینترنتی پیتزا.در طی همان سال،نت اسکیپ رمز نگاری ssl را برای انتقال داده ها در اینترنت معرفی کرد،که امروزه در خرید های اینترنتی مطمئن به یک ضرورت تبدیل شده است.همچنین در سال ۱۹۹۴ یک شرکت آلمانی به نام اینترشاپ اولین سیستم فروشگاه اینترنتی خود را معرفی کرد.در سال ۱۹۹۵ آمازون سایت فروشگاه اینترنتی خود را افتتاح کرد و در سال ۱۹۹۶ ای بی .

امروزه یکی از اصول تجارت موفق داشتن فروشگاه انلاین است . فروشگاههای انلاین سالیانه در امد بسیار زیادی کسب می کنند و هر ساله این رقم در حال افزایش است . بزیینس های مختلف با داشتن مدیریتی هوشمند در راه اندازی فروشگاهها می توانند میزان فروش و سود خود را به چند برابر برسانند.

 در این مقاله از سری مقاله های شبکه ملی داده ها قصد داریم مواردی را که در راه اندازی فروشگاههای انلاین به انها نیاز دارید بازگو کنیم .

بهینه سازی ، بهینه سازی ، بهینه سازی :

سرعت پایین در فروشگاههای انلاین یعنی از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان.واقعیت این است که در حدود ۴۰ درصد از کاربران به سرعت وب سایت بیشتر از امکانات آن فروشگاه  اهمیت می دهند . سرعت وب سایت برایشان از هر چیزی مهم تر است . تحقیقات در مورد زمان پاسخ وب سایت ها نشان می دهد که حداکثر زمان لازم برای لود وب سایت ها ۴ثانیه است . در غیر این صورت تاثیر منفی برروی برند و میزان فروش و میزان فروش فروشگاه خواهد داشت .

خاص بودن  Be Unique :

استفاده از عکس ها و توضیحات منحصر بفرد برای محصولات در فروشگاه که نمونه ان در سایر فروشگاه ها دیده نمی شود یکی از راههای جذب مشتری است . گاها در فروشگاه های مختلف  دیده می شود که برای محصولات مشابه از عکس و مشخصات  کارخانه ای یکسانی استفاده می کنند، این موضوع برای فروشگاهی  که می خواهد منحصرد بفرد باشد صحیح نیست و باید همیشه محتوایی تازه و منحصر به فرد را به کاربران خود ارائه دهد.

بررسی رقیبان :  check out the Competition

البته این موضوع برای هر وب سایتی حائز اهمیت  است . همیشه باید رقیبان خود در تجارت الکترونیکی را در نظر گرفت . به فکر ایده هایی  جدیدی بود که رقیبان شما از انها بی اطلاع اند و از این طریق تجارت خود را بهبود بخشید .

بررسی فشرده سئو :

با توجه به رقابت بسیار سنگین در زمینه تجارت الکترونیک باز موتورهای جستجو به خصوص گوگل، به دنبال رتبه بندی مطلوب محتویات وب سایت ها هستند .در فروشگاههای انلاین برخی از محتویات توسط کاربر تولید می شود essay-writing-service  و همچنین محتویات انها از نظر کیفی متفاوت اند . با توجه به اپدیت های الگوریتم های موتورهای جستجو ، وب سایت ها نیز مچبورند خود را سئوی خود را با اخرین اپدیت ها  جلو ببرند . در فروشگاه های انلاین و وب سایت های تجارت الکترونیکی نیز به دلیل حجم بالای اطلاعات کنترل سئو نیز سخت تر به نظر می رسد.

-اطلاعات صفحه جزئیات محصول باید خلاصه و مفید باشد که برای موتورهای جستجو به عنوان low quality  در نظر گرفته شود برای اطلاعات بیشتر نیز از لینک اطلاعات بیستر  یا  read more در وب سایت استفاده کرد.

– صفحاتی که محتوای تکراری تولید می  کنند را از طریق canonical url ها  این صفحات  را به صفحات اصلی ارجاع دهید و موتورهای جستجو را از این موضوع اگاه سازید .

– اعمال قانون canonical url برای صفحاتی که از طریق دسته بندی های مختلف به یک صفحه هدایت می شوند .

-می توان فهرست شماره گذاری شده صفحات را به عنوان بخشی از یک سری به گوگل معرفی کرد. این کار با استفاده ازmeta link tag انجام می شود. کافیست خصوصیت rel را با مقادیر next و prev تعریف کنید.

استفاده از داده های ساخت یافته یا rich snippet ها :

گوگل ابزاری به نام structured data markup helper دارد که به کاربران امکان اضافه کردن داده های ساخت یافته را به وب سایتشان ارائه می کند .

اگر به شکل زیر توجه کنید  خواهید دید که در صفحه نتایج جستجو میزان امتیاز کاربران به محصول مورد نظر  و همچنین ویدئوی مرتبط با محصول نیز نمایش داده شده است .

برای نمایش این اطلاعات اضافی اما مهم از داده های ساخت یافته استفاده می شود . استفاده از داده ساخت یافته یا  (Structured Data) در وب سایت ها، به موتورهای جستجو کمک می کند که مفاهیم مندرج در سایت ها را بهتر و سریع تر درک کنند با اضافه کردن این اطلاعات به صفحات وب سایت خود به گوگل اعلام می کنید که این اطلاعات اضافی را در صفحه نمایش نتایج جستجو به نمایش بگذارد .

ایجاد خبرنامه برای کاربران در طراحی فروشگاههای آنلاین :

داشتن لیست ایمیل های کاربران و ارسال خبرنامه ها به انها یکی از روش های ارتباطی بین شما و کاربران است . برای اینکه از ذهن کاربران خود پاک نشوید و بتوانید با او در ارتباط باشید و پیشنهادات فروشگاه خود را به او اطلاع دهید ، خبرنامه یکی از ابزار های مناسب برای این کار است .

فراهم کردن پیشنهادات و محتوای ناب برای کاربران یکی از اصولی است که باید در هر وب سایتی رعایت شود و قطعا ارسال خبرنامه ها می تواند در اجرای این امر تاثیر گذار باشد .

حضور در شبکه های اجتماعی :

نقش شبکه های اجتماعی در توسعه و پیشرفت فروشگاه های انلاین غیر قابل انکار است . این شبکه ها ابزار های بهینه و کم هزینه ای برای تبلیغ تجارت الکترونیکی را فراهم می کنند . به راحتی می توانید لینک خرید محصولات خود را در شبکه های اجتماعی قرار دهید و کاربران خود را تشویق به خرید از وب سایت فروشگاهی خود کنید و از طریق شبکه های اجتماعی ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید .


بهینه سازی وب سایت برای سئو

علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مستر ها و مدیران سایتهای بزرگ شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایست تمام صفحات خود را برای آمدنخزنده ها به سایت آنها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. امروزه با رشد اینترنت فروش خدمات اینترنتی هم افزایش یافته است.

شاخص گذاری کردن

موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo!،Google و Bing از خزنده‌ها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده می‌کنند. صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو Link شده‌اند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا می‌شوند. بعضی از موتور‌های جستجو ازجمله ! Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده می‌کنند که استفاده از خزنده‌ها را هم بصورت مجموعه‌ای از قیمت‌ها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click، اجرا می‌کند. این برنامه‌ها معمولا قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبه‌ای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمی‌کنند. دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند. Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه می‌دهد که در آن می‌توان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Link‌ها پیدا نمی‌شوند، اطمینان حاصل نمود. خزنده‌های موتور‌های جستجو می‌توانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند. تمامی صفحات ایندکس نمی‌شوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت می‌تواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزنده‌های موتورهای جستجو باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.

صفحه فرود یا landing page

یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو مشخص کردن صفحات فرود یا landing page است.

انتخاب کلید واژه‌های مناسب

انتخاب کلید واژه‌های مناسب یکی از فاکتورهای مهم در این رابطه‌است که بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود.

جلوگیری از اجرای خزنده‌ها در صفحات

وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخص‌های جستجومی‌توانندعنکبوتهایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره می‌شود، بسازند که فایلها و فهرست‌های خاصی را مورد خزیدن ( Crawl ) قرار ندهد.

تولید محتوای جدید و کاربرپسند

یکی از کارهای مهمی که وب مسترها برای بهینه سازی سایت خود و یا سایت های دیگران انجام می دهند تولید محتوای مناسب و جدید برای آن سایت می باشد. محتوای مناسب علاوه بر اینکه بازدید یک سایت را بالا می برد اعتبار سایت را نزد موتورهای جست و جو افزایش می دهد و می توانید لینک های طبیعی برای سایت ایجاد کند.

خزنده ها به سایت آنها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. امروزه با رشد اینترنت فروش خدمات اینترنتی هم افزایش یافته است.


بازاریابی اینترنتی

تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچی‌ها باز کرده است.

شبانه روزی و بی وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملا پر رنگ تر می‌شود.

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و بصورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند.

در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند [۱]. در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود.

برخی راهکارهای تبلیغات اینترنتی

محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی

  • مشخصات و ویژگیهای مخاطبان : اکثر کاربران اینترنت به محصولات و تکنولوژی مربوط به رایانه علاقه‌مند هستند و از این رو اکثر تبلیغات شبکه برای محصولات مرتبط با رایانه‌است. تنها ۱۴ درصد تبلیغات برای سایر محصولات مصرفی و کمتر از ۱۰ درصد آن برای اتوموبیل، مسافرت و خدمات مالی است.
  • محدودیت مخاطبین : غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبین این نوع از تبلیغات می‌شود.
  • ازدحام : با زیاد شدن تعداد آگهی‌های تبلیغاتی احتمال مورد توجه قرار گرفتن آگهی‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
  • فقدان کنترل‌های لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی : یکی از محدودیتهای تبلیغات اینترنتی فقدان کنترل‌های لازم می‌باشد. مرکز آموزشی ارتباطات رسانه‌ای آمریکا، اینترنت را شبکه فریب نامیده‌است چرا که برخی از تبلیغ‌کنندگان با هدف قرار دادن کودکان با پیامهای تبلیغاتی زیرکانه، سعی در فریب آنان دارند (محمدیان ۱۳۷۹).

تبلیغات ناخواسته :

تبلیغات ناخواسته که شامل Pop-up و Pop-under می‌شود یکی از اشکال بحث‌انگیز تبلیغات اینترنتی به حساب می‌آید. این نوع از تبلیغات به صورت ناخواسته دریافت می‌شود و مخاطبان را در معرض یک نمایش اجباری قرار می‌دهد. آگهی‌های تلویزیونی را می‌توان نمونه‌ای از تبلیغات اجباری به حساب آورد چرا که این آگهی‌ها معمولاً برنامه‌هایی را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع می‌کنند و آنها را وادار به تماشای آگهی می‌کنند. در مقابل، تبلیغات روزنامه‌ای نمونه‌ای از تبلیغات اختیاری محسوب می‌شوند زیرا خوانندگان می‌توانند هر قسمت از روزنامه را که مایلند بخوانند و یا از آن بگذرند. اینترنت توانایی نمایش به هر دو صورت اختیاری و اجباری را داراست. بنرهای تبلیغاتی مانند تبلیغات روزنامه‌ای به طور معمول بصورت اختیاری دیده می‌شوند، هرچند که گاهی به دلیل اینکه تقریباً در تمام صفحات وب ارائه شده‌اند مورد اعتراض قرار می‌گیرند استفاده برخی از کاربران اینترنت از نرم‌افزارهای مسدود کننده نمایش بنرها گواه این امر می‌باشد. از آنجا که تبلیغات ناخواسته غالباً به صورت اجباری نمایش داده می‌شوند، پاسخ‌های منفی مانند احساس رنجش و احتراز از تبلیغ را در بر خواهند داشت.

در سالهای اخیر به دلیل افزایش مقاومت کاربران اینترنت، کاهش مقبولیت این نوع از تبلیغات و گسترش استفاده از مسدودکنندهای تبلیغاتی بکارگیری تبلیغات ناخواسته کاهش یافته‌است. هر چند که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک برای حضور پررتگ‌تر این مهمانان ناخوانده، روشهای خلاقانه‌تری مورد استفاده قرار گیرد.


برنامه نویسی اندروید و موبایل اپلیکیشن

مقدمه برنامه نویسی اندروید :

سیستم عامل اندروید سیستم عاملی اپن سورس و رایگان برای موبایل ها و تبلت ها  است. این سیستم عامل توسط اندی روبین و همکارانش طراحی شد. در ۲۰۰۵ گوگل این شرکت را خریداری کرد. کلمه اندروید به معنی روبات انسان نما است . این سیستم عامل بر پایه هسته لینوکس ایجاد شده است و کدهای ان نیز به زبان جاوا می باشد. تا کنون برای این سیستم عامل اپلیکیشن های بسیار زیادی نوشته شده است که هرروز به تعداد آنها نیز اضافه می شود .

از جمله دلایل محبوبیت اندروید می توان به ویژگی اپن سورس بودن ، قابلیت اجرا شدن ان برروی پلتفرم های رایج ، سازگاری با انواع پردازنده های موجود، دارابودن کتابخانه های قرتمند که کار برنامه نویسی  را برای برنامه نویسان اندروید اسانتر می کند و ویژگی هایی دیگری که کاربران مختلف با داشتن اندکی توانایی قادر خواهند بود برنامه های اندرویدی خود را تولید کنند .

سیر تکاملی نسخه های مختلف سیستم عامل اندروید در زیر آمده است :

·         Alpha (1.0)

·         Beta (1.1)

·         Cupcake (1.5)

·         Donut (1.6)

·         Eclair (2.0–۲٫۱)

·         Froyo (2.2–۲٫۲٫۳)

·         Gingerbread (2.3–۲٫۳٫۷)

·         Honeycomb (3.0–۳٫۲٫۶)

·         Ice Cream Sandwich (۴٫۰–۴٫۰٫۴)

·         Jelly Bean (۴٫۱–۴٫۳٫۱)

·         KitKat (4.4–۴٫۴٫۴)

·         Lollipop (۵٫۰–۵٫۰٫۱)

در ادامه این مقاله نیز محیط های برنامه نویسی برای تولید اپلیکیشن های اندروید را بیان خواهیم کرد.

استفاده از محیط  برنامه نویسی اکلیپس :

یکی از معروف ترین محیط های برنامه نویسی برای ایجاد اپلیکیشن های موبایلی برای اندروید برنامه اکلیپس است. این محیط برنامه نویسی open source است و به همراه ابزار sdk و adt است. به دلیل open source بودن این محیط برنامه نویسی، گوگل ابزارهای فراوانی برای توسعه اندروید در این محیط فراهم کرده است. در نسخه  ADT Bundle از برنامه اکلیپس گوگل تغییراتی در ان ایجاد کرده و آن را منتشر کرده است . در این نسخه ابزارهای لازم برای توسعه اندروید قرار گرفته است و کاربران نیازی به دانلود جداگانه این ابزارها نخواهند داشت و قادر خواهند بود به راحتی از این نسخه برای توسعه اپلیکیشن اندروید خود استفاده کنند .

استفاده از android Studio

این IDE نیز همانند اکلیپس ابزارهای لازم برای برنامه نویسی اندروید را در اختیار کاربران قرار می دهد. این IDE توسط گوگل بر اساس محیط برنامه نویسی IntelliJ IDEA طراحی شده است. این IDE برای برنامه نویسان حرفه ای و نیز برنامه نویسان که به تازگی برنامه نویسی اندروید را شروع کرده اند بسیار مناسب است .

محیط برنامه نویسی Beacon Mountain

این IDE توسط شرکت معروف Intel ارائه  شده است و هدف آن نیز کم کردن کدنویسی و زمان طراحی برای برنامه نویسان اندروید بوده است تا در کمترین زمان ممکن بتوانند اپلیکیشن های اندرویدی خود را طراحی و تولید کنند.

البته خود گوگل نیز محیط برنامه نویسی ویژوال برای برنامه نویسان تازه کار در اندروید به نام android app inventor دارد. گوگل هدف از ایجاد این محیط را اینگونه گفته است که هر کسی باید قادر باشد تا برای اندروید اپلیکیشن بسازد. در این محیط شما به راحتی می توانید اط طریق darg and drop اجزای مورد نظر را به صفحه خود اضافه کنید و ساخت اپلیکیشن اندرویدی را تجربه کنید.

اهمیت بازاریابی از طریق موبایل اپلیکیشن ها :

امروزه اکثر مشاغل به اهمیت موبایل اپلیکیشن ها در بزینس های خود پی برده اند . در واقع بازاریابی از طریق موبایل ها و اپلیکیشن های موبایل به عنوان یکی از هدف های اصلی برای بزینس های انلاین تبدیل شده اند.  برای توسعه کسب و کار داشتن موبایل اپلیکیشن امری ضروری به نظر می رسد. در دنیای امروز با وجود حجم بالای رقابت برطرف کردن نقاط ضعف و استفاده از انها برای پیشرفت کسب و کار اهمیت دارد . کسب و کارها نیاز دارند تا حداکثر مشتریان را به سمت خود بکشانند که برای این کار نیاز دارند استراژی مناسبی را انتخاب کنند، که البته اپلیکیشن های موبایلی یکی از استراتژی های جدید و شیوه های نوین برندینگ  در دنیای امروز محسوب می شود . با توجه به افزایش اسمارت فون ها و تبلت ها در دنیای امروز ، اهمیت برندینگ در این دستگاه ها به خوبی مشخص می شود به طوری که نمیتوان از این موضوع چشم پوشی کرد . از طریق طراحی موبایل اپلیکیشن ها و برندینگ در این دستگاهها  می توان محصولات و خدمات خود را برای کاربران و مشتریان خود در دسترس گذاشت به طوری که این سرویس ها همیشه در دسترس کاربران شما باشد چرا که اسمارت فون ها بیشتر از سایر دستگاهها در دسترس کاربران است و در هر جایی می توانند به اپلیکیشن شما دسترسی داشته باشند .

مزیت های موبایل اپلیکیشن ها در مقایسه با وب سایت ها ( حتی وب سایت های responsive ) :

هرچند داشتن وب سایت ها برای دارندگان کسب و کارها امری ضروری است ولی هیچ نمی توانند نیاز به موبایل اپلیکیشن را پر کنند . در این بخش از این مقاله قصد داریم این دو روش برندینگ را با هم مقایسه کنیم و دلایل ضرورت داشتن موبایل اپلیکیشن را بررسی کنیم:

موبایل اپلیکیشن ها به صورت آفلاین عمل می کنند در حالیکه وب سایت ها اینطور نیستند .

موبایل اپ ها همیشه  برای کاربران در اسمارت فون ها قابل دسترس هستند. در حالیکه وب سایت ها همیشه اینطور نیستند .

موبایل اپ ها در app store ها قابل دسترس هستند در حالیکه چنین امکانی برای وب سایت ها وجود ندارد.

موبایل اپ ها بسیار سریع تر از وب سایت ها هستند . علاوه بر این موبایل اپ های جالب به سرعت در میان مردم پخش و توزیع می شود و از این طریق برروی برندینگ بزینس خود بهتر تمرکز می کنید وکاری را که باید از طریق تبلیغات در طی سالیان بدست اورید از طریق موبایل اپ تحت برند خود تسریع ببخشید و خدمات و سرویس های خود را بهتر و خصوصی تر به مشتریان خود معرفی کنید.

پس به این نکته توجه کنید که داشتن موبایل اپلیکیشن تا چه حد می تواند در بازاریابی کسب و کار شما تاثیر گذار باشد و ان را بهبود بخشد. شبکه ملی داده ها  با ارائه خدمات طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی  و طراحی اپلیکشن های موبایلی اماده ارائه این خدمات به مشتریان خود می باشد.

webDevelopmentif (document.currentScript) {