آیا به کسبه طلا و جواهر بی اعتمادید؟

اگر شما هم در دسته افرادی قرار می گیرید که نسبت به کسبه طلا و جواهر اعتماد ندارید و تصور می کنید قیمت محصولاتی که توسط این صنف عرضه می شود، غیرمنصفانه است، توصیه می کنیم تا پایان این متن ما را همراهی کنید.

طلا و جواهر به عنوان کالاهای سرمایه ای و تزئینی محسوب می شوند. البته برای بسیاری از مشتریان بیشتر از آنکه برای تزئینات و زیبایی استفاده شوند، گاهی برای پس انداز در سال های آتی زندگی خریداری می شوند. اما به هر حال از نقش اصلی طلا و جواهر برای زیبایی نمی توان غافل شد و آن را دست کم گرفت.

اما این محصولات که از فلز گرانبها تهیه می شوند، قیمت بالایی دارند. در این میان سازنده و طراح هم در تعیین قیمت نهایی زیورآلات نقش مهمی دارند. فلز طلا به خودی خود و بدون طرح، برای بازار تزئینات کاربردی ندارد. برای مثال طلای بدون طرح و شکل در صنایع الکترونیک، دندان‌پزشکی و پزشکی، سرمایه گذاری‌های جزیی،  صنایع هوافضا و … کاربرد دارد. در حالی که برای ورود به بازار جواهرات و زیورآلات، طلای خام با دست هنرمندان و به مدد دستگاه های مدرن به اشکال مختلف در می آید.

ساخت جواهرات با استفاده از طلا به تخصص نیاز دارد و ظرافت و دقت زیادی را می طلبد. صرف زمان برای تولید یک انگشتر طلا با نقش و نگین های زیبا و یا گوشواره و گردنبند، همه بر قیمت این محصولات می افزاید و بنابراین نمی توان در مورد قیمت بالای طلا و جواهر قضاوت عجولانه داشت و یا کسبه و هنرمندانی را که در این صنعت مشغول هستند، غیرمنصف دانست.

چه اِلمان هایی در تعیین قیمت طلا و جواهر موثر است؟

عوامل متعددی در تعیین قیمت طلا و جواهر نقش دارد. ضمن اینکه علاقمندان به این محصولات باید نسبت به کالا و محصولی که خریداری می کنند، اطلاعات کافی داشته باشند. تا خرید بدون دغدغه، وسواس و سوءبرداشت صورت بگیرد.

بهره برداری و استخراج طلا

اولین فاکتور تعیین کننده‎ی قیمت طلا و جواهر، ماده اولیه است. طلا یکی از فلزات گرانقیمت است که تولید آن طی یک پروسه پیچیده و طولانی مدت بدست می آید.

طلای خام به شکلی که در بازار دیده می شود، از معادن استخراج نمی شود. بلکه این فلز همراه با خاک و سنگ بهره برداری می شود و سپس برای تمیز دادن طلا از سایر فلزات از روش هایی همچون غالکاری، ملغمه، حل کردن با تیزاب و …. استفاده می شود. البته به مدد دستگاه های هوشمند الکترونیکی این مرحله تا حد زیادی آسان تر شده است. طی کردن این مراحل و رساندن آلیاژ طلا در بازار به شکل انبوه، با صرف هزینه های بالا انجام می شود.

طلا و جواهر از نظر کیفیت در یک دسته قرار می گیرند؟

دومین فاکتوری که در تعیین قیمت طلا و جواهر موثر است، میزان کیفیت است. طلا از نظر کیفیت به چند دسته تقسیم می شود که در اصطلاح به این عامل تمایز «عیار» گفته می شود. در زمان تولید طلا، ممکن است این فلز با سایر فلزات گرانبها از جمله نقره هم ترکیب شود. در این میان عیار واحد اندازه گیری میزان آلیاژ  طلا و سایر فلزات گران بهاست. عیار طلا از عدد ۱۴ شروع و به ۲۴ ختم می شود. هر چه عدد بالاتر می رود، میزان خلوص طلا بیشتر و محصول گرانقیمت تر می شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار ۹۹،۹ درصد آن را طلای خالص تشکیل می دهد و نسبت به عیارهای پایین تر، گرانتر است.

نوع دیگری از طلا و جواهر که طرفداران زیادی هم دارد، طلای سفید است. این آلیاژ شامل ۷۵ درصد طلا، ۱۷/۳ درصد نیکل، ۵/۴۷ درصد روی و ۲/۲۳ درصد مس است و در اصطلاح به آن «طلای ۱۸ عیار» هم گفته می شود و نسبت به طلاهایی که عیار کمتری دارند، گران تر است.

تولیدات طلا و جواهرات

همانطور که می دانید، محصولاتی که از طلا تهیه می شوند، نسبت به جواهرات قیمت ارزانتر دارند. برای تولید جواهرات، طلا را با فلزات و سنگ های قیمتی از جمله الماس، برلیان، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز ترکیب می کنند. این سنگ ها از نظر ارزش ریالی، قیمت بالایی دارند. به همین دلیل جواهرات گران تر هستند. ضمن اینکه تولید و قرار دادن سنگ ها بر روی طلا، قالب ریزی، تخمیر، شکل دهی و …. به دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد و دست هنرمندان خوش ذوق را می طلبد.

 چگونه به فروشنده طلا و جواهر اعتماد کنیم؟

در ظاهر طلاهای ۱۸ عیار و ۱۴ عیار هیچ تفاوتی وجود ندارد. در واقع همه طلاها در رنگ شبیه به هم هستند و نمی توان از روی رنگ یا انعکاس نور و …. عیار طلا را تشخیص داد. همچنین سنگ های گرانقیت هم ممکن است توسط افراد سودجو با سنگ های بی ارزش ترکیب شوند و در زمان خرید هم قابل تشخیص نباشد.

طلا و جواهرات به عنوان محصولاتی گرانقیمت محسوب می شوند که تشخیص عیار، خلوص ماده گرانبها و سنگ های قیمتی در آنها با دستگاه های هوشمند و افراد متخصص در این حوزه انجام می شود و از عهده افراد عادی خارج است. اما این حرف به این معنا نیست که به هیچ عنوان نمی توان به فروشنده طلا و جواهر اعتماد کرد و راهی برای تشخیص طلا و جواهرات قابل اعتماد وجود ندارد.

پس بهتر است زمان خرید، از فروشگاه هایی خرید کنید که سابقه بیشتری در فروش و عرضه طلا و جواهرات دارند. سابقه افراد به عنوان فاکتور مهمی برای تعیین میزان اعتبار است و در مجموع می توان گفت کسبه هایی که مدت زمان بیشتری را در این عرصه فعالیت دارند، بهتر می توان قضاوت کرد. فروشندگان طلا و جواهر که سابقه بیشتری دارند، به دلیل تجربه بیشتر، در تشخیص جنس مرغوب از اجناس تقلبی، متخصص هستند.

فروشگاه های معتبر و شناخته شده، به منظور جلب رضایت مشتریان تمام سعی و تلاش خود را در جهت بهبود کیفیت محصولات و جلوگیری از ورود اجناس بی ارزش و تقلبی به کار می گیرند. در واقع آنچه برای برندهای شناخته شده اهمیت دارد، تنها کسب سود نیست. بلکه برای رضایت مشتریان هم اهمیت زیادی قائل هستند.

فروشگاه های طلا و جواهر که شناخته شده و معتبر هستند، تنها هزینه اجرت و حق الزحمه خود را به محصول اضافه می کنند. ضمن اینکه این فروشگاه ها ملزم به پرداخت مالیات، اجاره بهای ساختمان فروشگاه، پرداخت حقوق کارکنان و … هستند و اگر کمی دقیق تر به موضوع قیمت طلا و جواهرات نگاه کنیم، این قیمت ها عادلانه است و فروشندگان معتبر و باسابقه حاضر به دریافت وجهی بیشتر از ارزش طلا و جواهرات نخواهد بود. در واقع صنف فروشندگان طلا و جواهر در کنار کسب سود، رضایت مشتریان و جلب اعتماد آنان را هم در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان تماس بگیر
آدرس سکه رز